Kwas foliowy

Kwas foliowy to witamina z grupy B. Inne nazwy to: folacyna, witamina B9, witamina M, witamina B11. Kwas foliowy występuje w żywności w postaci folianów, które biorą udział w syntezie kwasów nukleinowych. Kwas foliowy ma postać żółtopomarańczowej substancji rozpuszczalnej w wodzie. Kwas foliowy jest niezbędny kobietom planującym ciążę

  Bardzo korzystnie wpływa na układ nerwowy oraz mózg, poprawia samopoczucie. Pomaga w procesach u rozwijającego się w łonie matki dziecka, ma pozytywny wpływ na wagę i rozwój noworodków.

  Bierze czynny udział w zachowaniu materiału genetycznego oraz przekazywaniu cech dziedzicznych. Polepsza funkcje układu pokarmowego oraz uczestniczy w powstawaniu soku żołądkowego.

 Kwas foliowy zapewnia sprawne działanie wątroby, żołądka i jelit. Pobudza procesy tworzenia krwinek czerwonych. Ochronia organizm przed nowotworami, głównie rakiem macicy.


 Witamina B9 wpływa nawet na nastrój. Z jej udziałem powstaje serotonina, działająca kojąco i uspokajająco oraz noradrenalina, która jest odpowiedzialna za aktywność i energię. Kwas foliowy uczestniczy więc w syntezie ''hormonu szczęścia'', zapewnia spokojny sen. Zwiększa też wchłanianie substancji pokarmowych.

Głównym zródłem kwasu foliowego są:

  • Brokuły
  • Szpinak
  • Sałata
  • Brukselka
  • Pomidory
  • Natka pietruszki
  • Warzywa strączkowe
  • Migdały
  • Orzechy
  • Cytrusy
  • Wątroba
  • Otręby pszenne


  • Kwas foliowy powinien znaleźć się w diecie każdego z nas. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu już od momentu poczęcia aż do późnej starości.